Tjekliste til opstart af egen virksomhed

Går du og drømmer om mere ansvar og flere udfordringer på arbejdet, og har du en masse gode ideer, så har tanken om at opstarte din egen virksomhed måske strejfet dig. Vi ved, at det kan være en noget uoverskuelig proces, og at der er mange ting, som du skal holde styr på i din opstart, hvorfor vi har udarbejdet en tjekliste, som du kan følge. Læs derfor med nedenfor, hvis du har brug for noget inspiration.

Forretningsideen

Først og fremmest er det vigtigt at undersøge, om din ide er holdbar. Hvis det viser sig, at den ikke er det, er det dumt at bruge tid og penge på det, hvorfor du bør se, om der er nogle elementer i ideen, som du kan justere på, for at den bliver bedre og mere succesfuld. Dernæst skal det være noget, du brænder for. De virksomheder, som klarer sig bedst på markedet, er opstartet af folk, som virkelig har en passion for det, for det skinner nemlig tydeligt i gennem i en virksomheds image. Til slut bør du undersøge, om din ide er unik, og om den kan patenteres.

Forretningsplanen

Det andet og meget vigtige trin er, at du bør udføre en forretningsplan. Denne plan er din guide igennem hele din opstart, hvorfor denne skal være så udførlig som muligt. Derudover kan den også bruges til at være din røde tråd, som du vil kunne følge gennem hele forløbet og som kan hjælpe dig ved nogle af de fremtidige store beslutninger, som du helt sikkert ville komme til at stå overfor.

Udarbejd et budget

Dernæst er det naturligvis vigtigt at udarbejde et budget, så du kan følge dette, og derved ikke bliver nær overrasket over, hvis der pludselig dukker uforudsete udgifter op. Derfor er det en god ide at udarbejde et etableringsbudget, et driftsbudget og et likviditetsbudget.

Hjælp til lønadministration

Mange virksomheder finder det vanskeligt at finde det bedste system til at lave løn på den mest effektive måde. Azets er Nordens førende leverandør af teknologi og services inden for regnskab, løn og HR. De er kendte for at kombinere branchespecifik viden og lokalt kendskab med innovativ teknologi og skræddersyede løsninger. De kan derfor hjælpe dig med alt det administrative inden for lønsedler, udbetaling af løn osv. Derudover har du mulighed for at leje en medarbejder, hvis du pludselig står med et akut behov for ressourcer i din lønafdeling og hjælp til din lønadministration.