skip to Main Content
(+45) 7199 0055 info@imprezzing.dk
  • da
Storytellingblogtop

Tilrettelæg din næste præsentation bagfra. Godt for dig – og godt for dem, du taler til

Plejer du at tilrettelægge dine præsentationer ved at bladre dine gamle powerpoints igennem og kopiere vigtige slides ind i din nye præsentation? Jeg er overbevist om at du kan gøre det hurtigere og bedre:

Drop slideshow-kabalen – start med blyant og papir, og udtænk din præsentation bagfra.

Allerførst skal du sikre dig, at du sæt dig et sted, hvor du kan tale højt for dig selv – at lytte til dine egne formuleringer vil forkorte din arbejdsproces.

Fokuser på afslutningen

En god præsentation skal være en god fortælling, så du og dem du taler til, kan genfortælle den. Det får du, ved at være fuldstændig klar over hvilken konklusion, du taler henimod. Start med at forestille dig, at du er ved at afslutte din præsentation. Du er i det sidste halve minut og du kigger ud over gruppen og opsummerer. Det kunne værestorytellingc

  • en opsummering af den nye viden, du har delt
  • en opfordring til at gøre et eller andet
  • eller en åbning til en diskussion eller brainstorm.

Tal højt. Prøv dig frem et par gange og skriv opsummeringen ordret ned. Brug talesprog og max. tre linjers tekst.

Oplist information og redskaber, der skal indgå i midten af din præsentation

Uden at åbne gamle præsentationer, brug udelukkende din hukommelse og logik: Lav en uordnet liste over den information og de redskaber, det er nødvendigt for målgruppen, så de vil nå til dit mål med præsentationen. Drop pligtmateriale og alt det, der udelukkende har til formål at vise det store arbejde du har lavet. Skær ind til resultater og nøgletal, samt absolut nødvendige argumenter.

Kig listen igennem og sæt dig i tilhørernes sted. Tag udgangspunkt deres vidensniveau, værdier og hverdag, og tilrettelæg en logisk rækkefølge igennem punkterne på din liste. Den kunne for eksempel se sådan ud: “Vi står overfor dette problem … Det er vi nødt til at reagere på … Vi har brug for at I hjælper til på denne måde … Her er redskaberne …”

Lav et-minuts opsummeringen

Med rækkefølgen foran dig skal du nu tale dig igennem præsentationens hovedpointer på et minut: “Vi vil gøre det lettere for borgere og teknisk forvaltning at få overblik over … Vi indfaser en app – men vil også være opmærksomme på at der kan komme info ind fx fra facebook. Del endelig alle jeres ideer, der opstår undervejs og skrive dem i forumet på intra. Vi er især interesseret i hvordan vi allerbedst kommunikerer dette ud til borgerne. Vi mødes igen om tre uger.”

Igen: Tal højt og lyt til dig selv. Den korte udgave af hovedpointerne skal du bruge til at sætte selve midterdelen af din præsentation i gang – som en indholdsdeklaration og en hjælp til at huske de væsentlige punkter i din præsentation. Kan du ikke fortælle det på et minut uden at kigge i noterne hænger det ikke sammen endnu; gør dig selv den tjeneste at prøve igen til det fungerer. Typiske problemer er for mange punkter, der ikke er prioriterede eller ikke hænger logisk sammen.

Saml præsentationen

Nu kommer vi så til slideshow-kabalen: Hent de slides ind, der er koblet til de pointer, du har på din liste. Slet unødvendig information på de enkelte slides, fokuser på dine hovedbudskaber. Lav de nødvendige nye slides, og husk at gøre dem så enkle som muligt.

Lav en fængende indledning

Det første minut du taler, sætter scenen. Jeg anbefaler, at du giver den gas fra start med

  • storytellingden historie: “Klaus nede fra Fugledammen opdager at der er opstået et hul i asfalten på cykelstien, som han kører på arbejde hver dag. Han parkerer cyklen, åbner kommunens app tager et billede af skaden, og melder den ind ind til os. Det tager ham tre minutter; og et par dage senere kan han se, at hullet er repareret”
  • et spørgsmål: “Hvor mange af jer har lagt mærke til at …?” eller “Hvor mange penge tror I at vi årligt bruger på …?

Her kan du finde flere ideer til den stærke start på en præsentation

Sæt det hele sammen

Nu har du alle delene af din præsentation: Indledning – et minuts opsummereing – midterdelen med informationerne – og den gode mundrette og indøvede afslutning.

Og allerbedst: Du har en klar fornemmelse af hvordan du taler dig igennem vigtige pointer hen til den præcise og velformulerede afslutning på din præsentation. Og du har sikret dig, at dine tilhørere vil kunne huske og genfortælle din præsentation.

********

Dette er første af en serie på tre artikler, der tager udgangspunkt i storytelling og præsentationer. Artiklerne er også udgivet på Christina Høyers LinkedIn-profil

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Skal vi tale sammen i 15 minutter?

  • I tvivl om I skal bruge Prezi til en præsentation?
  • Specifikke problemer, der skal løses?
  • Se eksempler på Imprezzings prezi’er og videoer?

Udfyld og få GRATIS, uforpligtende rådgivning.
​Vi kontakter dig så hurtigt vi kan, og aftaler et mødetidspunkt.
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Få 15 min. GRATIS rådgivning
Back To Top