skip to Main Content
(+45) 7199 0055 info@imprezzing.dk
  • da
Dp2 Top Vidensbank

Sådan styrer du en dialogbaseret præsentation

Slip tøjlerne – træd i karakter. Det er to ganske gode ting at øve sig på som taler. Her kommer en række redskaber, der hjælper dig med at åbne op for dem du taler til, samtidig med at du har kontrol over din dialogbaserede præsentation.

Læs første posting om Dialogbaserede Præsentationer

At bruge dine tilhøreres nysgerrighed og indvendinger og behov for fakta som drivkraft i en præsentation, kan føles som det ultimative kontroltab, men er det ikke! Det kræver en lidt anderledes mindset af dig som taler, og en lidt anderledes forberedelse.

Der er masser af fordele ved at indgå en styret dialogform:

  • Dialogbaserede præsentationer signalerer respekt overfor de mennesker, du taler til
  • Du sparer tid – I vil hurtigere komme ind på det, der er relevant i lige præcis den gruppe du taler med, og du tager udgangspunkt i det, de allerede ved
  • Metoden fungerer som et boost i forhold til de traditionelle enetaler, vi ellers er omgivet af. Det sætter dig i et godt lys
  • Og det udfordrer dig som taler at træde lidt ud af din comfort zone. Du virker mere intens og interessant som taler, når man kan se at du har noget på spil

Sandwichmodel

Er du interesseret i at tilføje elementer af dialog i dine præsentationer, kan du starte med at definere en lille del af afsnit af din præsentation for eksempel 15 minutter.

Lad være med at tænke på (og introducere) afsnittet som en åben gruppediskussion. Dialogen ligger mellem dig og mødedeltagere/tilhørere, og det er en styret form, hvor du møder de behov for viden menneskene foran dig har – og stadig tager ansvaret for at de kommer igennem det, der er vigtigt for dig, for sagen og for dem.

Modellen er en sandwich, hvor du indkapsler den løsere, tilhørerdrevene del i en forberedt introduktion og afslutning.

Det vil kræve en anden forberedelse af dit materiale – ikke noget der tager længere tid:

  1. Indledning og afslutning skal være forberedt og indøvet ordret, eller i det mindste som stikord, som du er godt hjemme i. Indledning og afslutning skal prøves igennem, så de passer præcis den afsatte tid, og så de klart kommunikerer hvad du ønsker I, skal have ud af dialogen.
  2. I dialog-delen træder du i karakter. Tænk på din opgave som verdens bedste turistguide – du viser rundt, besvarer spørgsmål, leder rejsedeltagerne videre og sørger for god og konstruktiv stemning. Din vigtigste redskab er spørgeteknik. Læs artikel om spørgeteknik. Og du vil sikkert gerne have papir og blyant tæt ved, for du får helt sikkert input og spørgsmål, som du vil arbejde videre med. Som turistguide vi du også have retten til at sige, at nu må vi videre til næste spørgsmål, hvis vil vi skal nå det hele.

Spørgeteknik, lytteteknik og evnen til at opsummere er centrale redskaber. Har du dem til rådighed kræver den midterste del af din dialogbaserede præsentation ingen yderligere forberedelse. Det vender vil tilbage til i næste artikel.

Omdrejningspunktet er en veltilrettelagt Prezi

Den prezi, der ligger på bordet mellem jer, eller bliver vist på lærredet bag dig, er tilrettelagt med en klar opdeling i emner og undermateriale. Er du vant til at arbejde med mindmapping vil du genkende strukturen derfra.

Du lægger ud med at spørge hvad tilhørerne: “Hvor vil det være mest relevant for jer at starte?” Giv plads til forskellige svar, lyt til dem alle. Og sig så: “Jeg kan høre de fleste af jer er mest interesseret i … A – lad os starte der, og så gå videre til B og C om et par minutter.”

Klik for at komme dybere ind i prezien, eller for komme ud til oversigtsbilledet. Brug det forberedte materiale som støtte, når du forklarer. Bed om korte spørgsmål, og giv korte svar. Tjek, ved at kigge på spørgeren, om du er nået i mål.

Respektfuld opsummering

Ved afslutningen vil du have givet en masse informationer – og du vil også have lyttet til bekymringer, og fået interessante spørgsmål. Brug sidste halve minut af dialogdelen til at opsummere kort – støt dig evt til dine notater. Og gå så direkte over i din forberedte afslutning.

>Denne artikel blev oprindelig bragt som posting på LinkedIn, oktober 2016

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Skal vi tale sammen i 15 minutter?

  • I tvivl om I skal bruge Prezi til en præsentation?
  • Specifikke problemer, der skal løses?
  • Se eksempler på Imprezzings prezi’er og videoer?

Udfyld og få GRATIS, uforpligtende rådgivning.
​Vi kontakter dig så hurtigt vi kan, og aftaler et mødetidspunkt.
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Få 15 min. GRATIS rådgivning
Back To Top