skip to Main Content
(+45) 7199 0055 info@imprezzing.dk
  • da
Uphillposting

Præsentationer: Hvornår skal vi fortælle den dårlige nyhed?

Hos Imprezzing er vi leverandører af prezier, powerpoints og animationsfilm til corporate events, kickoffs og andre vigtige præsentationer, hvor man vælger at have eksperter med ind over.

Vi rådgiver om, hvordan et godt forløb skal sammensættes, og vi læner os gerne op ad storytelling for at finde løsninger. Vigtige budskaber skal kunne huskes og genfortælles. Også når de er bad news.

For et par kunder siden stod vi med et forløb til en hel dag, som kunden skulle holde for sit forhandlernetværk. Der var masser af gode nyheder: En app, der kunne fastholde slutkunderne, masser af produktnyheder og en generel optur på markedet. Og så var der et punkt, som arrangørerne vidste ville blive modtaget med skepsis: Afregningen med forhandlerne skulle gennemgå væsentlige forandringer. Det var ikke en dårlig deal, men store forandringer, og i netop denne målgruppe ved de, at forandringer bliver modtaget med skepsis.

SÅ: Hvornår skulle den dårlig nyhed lægges ind i løbet af dagen? Allerførst, og med det gode og sjove til sidst? (Rationalet var, at så var de nok i godt humør igen, når dagen var ovre.) Eller måske alt det sjove først, og så med den bøvlede nyhed til aller-aller sidst? (Så kunne vi tage alle bekymrede kommentarer og spørgsmål med i baren om aftenen.)

Jeg har to ting, jeg skal fortælle dig. Vil du helst have den gode eller den dårlige først?

Vi anbefalede at den blev lagt i midten, og jeg skal fortælle dig hvorfor – svaret ligger i gemt i den måde, vi allesammen fortæller gode historier på:

Sammesæt indholdet, så det er en histore, der kan fortælles videre. Logisk og indlevet

En klassisk fortællemodel – denne udgave er hentet fra Pixar – kan se sådan her ud:

Once upon a time there was ___. Every day, ___. One day ___. Because of that, ___. Because of that, ___. Until finally ___.

Oversat til en fortælling fra en organisation/virksomhed bliver det til: Her er vi. Vi gør sådan her nu. Nu er der sket en forandring (internt/eksternt). Det giver problemer. Og udfordringer. Og vi må tænke os godt om. Derfor er vi kommet op med denne løsning. Vi kommer til at gå en hård periode igennem. Og så bliver situationen bedre.

Jeg har set rigtig mange præsentationer; hovedparten af dem starter logisk nok med fortiden, arbejder sig op i nutiden og slutter med at kigge ud i fremtiden. De bump, vi skal over på vejen i løbet af den nærmeste fremtid, skal lægges ind i den kronologi.

… Det bliver de dårlige nyheder eller større forandringer ikke modtaget med jubel af. Men de bliver forklaret og sat i en mere fortælle-logisk sammenhæng for dine forhandlere / medarbejdere / kunder. Og hermed er de vil være lettere at huske og berette videre som en samlet god historie

Forbered dig på at der stadig vil være bekymrede og vred-for-en-sikkerheds-skyld spørgsmål i baren. Tag det som et godt tegn – informationen er sunket ind og i gang med at blive proceseret.

*************************************

Læs mere:

Flere tips fra Pixar – fra en serie tweets fra story designer Emma Coats.

Læs mere om Imprezzing på vores hjemmeside

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Skal vi tale sammen i 15 minutter?

  • I tvivl om I skal bruge Prezi til en præsentation?
  • Specifikke problemer, der skal løses?
  • Se eksempler på Imprezzings prezi’er og videoer?

Udfyld og få GRATIS, uforpligtende rådgivning.
​Vi kontakter dig så hurtigt vi kan, og aftaler et mødetidspunkt.
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Få 15 min. GRATIS rådgivning
Back To Top