skip to Main Content
(+45) 7199 0055 info@imprezzing.dk
  • da
Riddereventyrtop

”Natural born storytellers”

Overalt i verden fortælles der historier hver dag. Hele tiden. Fra morgen til aften – ja selv for nogen af os i søvnløs tilstand. Vi fortæller historier fra fortiden, nutiden, men bevæger os også gerne drømmende ind i, hvilke historier der mon kommer til at fortælle vores fremtid. Evnen til at fortælle historier har desuden i en årerække været et middel til at skabe værdi om et brand i den professionelle praksis.

 

Storytelling i den professionelle praksis
Storytelling er i dag en integreret del af mange virksomheders markedsføringsstrategi. Fortællingen bruges til at konkretisere et fælles værdisæt, skabe tilslutning og samtidig en opfattelse af en virksomhed. Styrken ved at bruge storytelling i forbindelse med markedsføring er, at de fleste husker fortællinger bedre end rå fakta. Det gælder særligt, hvis modtagerne af fortællingen kan identificere sig med den historie, der bliver fortalt.

 

Et ’fluffy’ begreb – en fordel

På trods af at vi er ’natural born storytellers’, og at dét at fortælle historier falder os let, kan storytelling være en svær størrelse at arbejde med. Begrebet kan anskues på forskellige vis, og gør det derfor til et abstrakt kommunikationsredskab. Men lad os se det som en fordel, da vi har mulighed for selv at definere, forme og anvende begrebet på nøjagtig den måde, der giver mening for os. Dog er der nogle oplagte parametre, som uden tvivl bør danne udgangspunkt for den strategi, der tager afsæt i storytelling,

 

Kultur, image og vision – og lidt om kanelsnurrer
Først og fremmest handler det om at finde frem til kernen i det budskab, som man gerne vil fortælle. I den forbindelse kan du spørge dig selv: ’Hvem er vi?’(kultur), ’hvordan vil vi gerne være? (vision) og  ’hvordan opfattes vi af andre?’ (image). På den måde sikres der et solidt grundlag for storytellingen, og der skabes sammenhæng mellem virksomhedens interne historier og identitet og de historier der deles med omverdenen.
Når kultur, image og vision er defineret, er det bare med at komme i gang med at fortælle historier. Den klassiske måde at gøre det på, er, at bygge en historie op om alt det gode, der er forbundet med fx produktet, der skal sælges.

Et givent eksempel kunne være en elektronisk bagemaskine, som skal klare æltningen af det der om seks timer skal blive til uimodståelige kanelsnurrer. Enhver hobbybager med respekt for sig selv ved, at kanelsnurrerdejen kræver stor opmærksomhed – ellers bliver den ikke luftig og lækker. I stedet for at bruge lang tid på at have dej mellem hænderne, kan bagemaskinen udføre arbejdet. Imens kan vi have kvalitetstid med vores familie. Det smarte er, at historien kan udvikle sig og nye produkter kan få plads i fortællingen. Målet er at sælge produkter, der adskiller sig fra de konkurrerende produkter, der er på markedet. Adskillelsen sker gennem vores evne til at fortælle historier og bygge brands op. Og det kan vi – vi er jo ’natural born storytellers’.

Du kan fortælle din historie på en unik, anderledes og sjov måde ved fx at gøre det via en animationsfilm eller i en prezipræsentation.

Forfatter: Cand.comm.  Anne Hjelm Dybro

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Skal vi tale sammen i 15 minutter?

  • I tvivl om I skal bruge Prezi til en præsentation?
  • Specifikke problemer, der skal løses?
  • Se eksempler på Imprezzings prezi’er og videoer?

Udfyld og få GRATIS, uforpligtende rådgivning.
​Vi kontakter dig så hurtigt vi kan, og aftaler et mødetidspunkt.
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Få 15 min. GRATIS rådgivning
Back To Top