skip to Main Content
(+45) 7199 0055 info@imprezzing.dk
  • da
Joketop

Brug humor og selvironi, når du taler

Kan du fortælle en vittighed eller en morsom historie? Kan du lade en lun bemærkning falde eller sætte tingene på spidsen med et glimt i øjet? Så gør det. Brug det, når du taler til en forsamling.

Har du lysten til at bruge humor i din kommunikation, men er usikker på, hvordan du gør? Så er det nok værd at vide, at også humor er en teknik, der kan læres, et nyt vindue, der kan åbnes. Det lykkes nok aldrig at finde humor-genet hos mennesket, og derfor kan du roligt sætte dig for at tilføje humor til din værktøjskasse.

»Jeg er noget af det mest umorsomme, man kan tænke sig,« fortalte en af dem, jeg træner. »Men jeg vil gerne have, at der også bliver grinet, når jeg går på talerstolen.« Vi talte derfor sammen om, at der var mange måder at være morsom på. Da jeg spurgte ham, hvornår han fik folk til at grine, kunne han fortælle, at det var, når hjoke1an kom med en lille skæv bemærkning – det fungerede for ham.

I løbet af nogle uger sørgede han for at skrive de skæve bemærkninger, han kom med,
ned i en lille bog. I den følgende træningstime fik vi nogle af dem skrevet ind i en tale, han skulle holde. Jeg opfordrede ham til også at sige et par bemærkninger undervejs, hvis de faldt ham ind. Senere meldte han tilbage, at, de, han improviserede undervejs, lød bedst og faldt mest naturligt, men at han havde lært sig at efterligne dem, så han nu også kunne forberede et par i manuskriptet.

Humor er en genvej til kontakt

Smil – og folk vil smile tilbage og huske dit ansigt. Få dem til at le – og de vil huske dig som menneske. Den overgivelse, der ligger i at le ad et andet menneskes beretning, gør, at man husker den pointe, der blev fortalt.

Vi griner sjældent, fordi vi synes, folk er latterlige. Det handler langt mere om identfikation; om at man i et lille lysende øjeblik kan sætte sig ind i, hvordan et andet menneske har det. Så der er kærlighed i latter – og den kærlighed kan man godt have brug for, når man skal fortælle om et projekt, en ide eller er i gang med et godt argument.

Hvis jeg spørger en række talere og mødeledere, hvorfor de bruger humor, vil de give dig gode begrundelser:

  • »Tilhørerne skal synes, at jeg er rar og morsom at være sammen med.«
  • »Tilhørerne skal synes, at de historier, jeg fortæller, er rammende og overraskende.«
  • »Tilhørerne skal være positivt stemt over for mig og mit emne.«
  • »Tilhørerne skal være i godt humør, når vi slutter.«

Start med at have en ambition om at tilføje humor. Falder det dig svært at samle morsomme historier eller at sætte dig selv i spil, må du øve dig. Vi har alle forskellige talenter for at være morsomme. Første trin er at lægge mærke til, hvad du selv synes, er morsomt: situationskomedier, stand-up, en lun bemærkning, morsomme hændelser, vittigheder… Læg mærke til, hvad du selv griner af.

Humor er hårdt arbejde

Næste trin er at lægge mærke til, hvornår andre mennesker griner ad noget, du har sagt. Notér i en lille bog, når du har en sjov oplevelse, som du kan fortælle videre. Læg mærke til, når du kommer med en bemærkning, der skaber smil omkring dig.

Hemmeligheden for de, der bruger humor, er, at de ofte gentager de gode historier. Det ser legende let ud, når de kommer med en let bemærkning. Men du kan roligt regne med, at den er grundigt forberedt. Kast dig ud i at blive bevidst om dine historier – måske kan du prøve nogle af dem af i din vennekreds under uformelle former.

Her er en inspirationsliste, som du kan plukke ideer fra:joke2

  • Humor, der sætter dig selv i spil: morsomme historier, du har oplevet og som fortæller noget om, hvordan du er som menneske.
  • Humor, der tager luften ud af din position. Er du indkaldt som ekspert eller har tungt stof i manuskriptet, kan en bemærkning, der løsner alvoren og din position lidt, løfte stemningen og sende masser af sympati din vej.
  • Humor i gode historier: Saml på gode historier, der understreger dine pointer. Væn dig til at notere dem, så snart du hører eller oplever dem. Ellers forsvinder de.
  • Situationshumor. Brug en afbrydelse i foredraget eller en kommentar fra publikum til at bygge en sjov bemærkning over.

 

 

___________

Dette blogindlæg er et af en række redigerede uddrag fra Christinas bogBogForside
“Tag ordet i din magt” (2009) – der, selvom den ikke melder et ord om Prezi –  har masser af lige-til-at-bruge tips til talere.

Bogen kan købes som e-bog og som papirudgave direkte hos Saxo.com.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Skal vi tale sammen i 15 minutter?

  • I tvivl om I skal bruge Prezi til en præsentation?
  • Specifikke problemer, der skal løses?
  • Se eksempler på Imprezzings prezi’er og videoer?

Udfyld og få GRATIS, uforpligtende rådgivning.
​Vi kontakter dig så hurtigt vi kan, og aftaler et mødetidspunkt.
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Få 15 min. GRATIS rådgivning
Back To Top